סילמן נעדרה, גנאים וזועבי התנגדו: נפלה הצעת חוק יו"ש

איתי גדסי No Comments on סילמן נעדרה, גנאים וזועבי התנגדו: נפלה הצעת חוק יו"ש

מליאת הכנסת דחתה את הצעת החוק להארכת החלת המשפט הישראלי באזור יהודה ושומרון, בהתנגדות האופוזיציה ושני חברי הקואליציה. הליכוד: "בנט – הביתה. זה נגמר. הגיע הזמן להחזיר את ישראל לימין"

צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת דחתה בקריאה הראשונה את הצעת החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום באזור יהודה ושומרון בחמש שנים נוספות. 52 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 58 שהתנגדו, בהם חברי הכנסת גנאים וזועבי מהקואליציה. ח"כ ניר אורבך הטיח בחברי רע"מ: "אתם לא רוצים להיות שותפים. הניסוי איתכם נכשל".

בליכוד הגיבו: "בנט – הביתה. זה נגמר. הגיע הזמן להחזיר את ישראל לימין".

צילומים: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין כתה: "היום קידמנו בעוד צעד את סופה של ממשלת השמאל הכושלת. ממשלה שלא מסוגלת להעביר חוקים ציוניים וביטחוניים בסיסיים אין לה זכות קיום. אני קורא לחברי הכנסת שנבחרו בקולות ימין – שובו הביתה, ויחד נקים ממשלת ימין אמיתית".

בהצעת החוק הוצע להאריך את תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ז–1967, שעניינן סמכויות של רשויות המדינה בתחום המשפט באזור יהודה ושומרון ובשטחי הרשות הפלסטינית, בחמש שנים נוספות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ז-1967, הוארך מזמן לזמן בחקיקה ראשית עד יום א' בתמוז התשפ"ב, 30 ביוני 2022.

"ההסדרים הכלולים בתקנות נוגעים בעיקרם לסמכויות השיפוט של בתי המשפט בישראל כלפי ישראלים שעברו עבירות באזור יהודה ושומרון או בשטחי הרשות הפלסטינית, לסמכויות הרשויות בישראל לבצע בישראל עונשים ומעצרים שהוטלו על ידי השלטונות הצבאיים באזור, וכן לאפשרות לבצע באזור צווים ועונשים שהוטלו בישראל על תושב האזור.

"התקנות מחילות באופן פרסונלי חוקים ישראליים על ישראלים המתגוררים באזור, והן נועדו להסדיר את מכלול מתן העזרה המשפטית בין ישראל לבין הגורמים המוסמכים ברשות הפלסטינית. קיום התקנות חיוני להמשך היחסים המשפטיים שבין ישראל לבין האזור והרשות הפלסטינית, ולפיכך מוצע להאריך את תוקפן בחמש שנים נוספות, עד יום כ"ה בסיוון התשפ"ז, 30 ביוני 2027".

שר המשפטים גדעון סער הציג את התקנות ואמר: "באחד ביולי יצאו תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים לחופשת הקיץ, האם יחד איתם יצאו לחופשי גם 3,500 אסירים ביטחוניים אשר שוהים כיום במתקני השב"ס בשטח מדינת ישראל? התשובה לכך תלויה במידה רבה בשאלה האם הצעת החוק שעליה תצביע הכנסת הערב תעבור.

"מדובר בחקיקה תשתיתית ויסודית שאישור הצעת החוק קריטי לשמירת הסדר הציבורי והמשפטי בשטחי יהודה ושומרון. אין מדובר בעוד חוק, אלא במערכת ההפעלה של שלטון החוק ביהודה ושומרון.

"חשיבותן של התקנות נוגעת הן להסדרת מצבם המשפטי של חצי מיליון מאזרחי ישראל המתגוררים באיו"ש. אבל לא רק. בתקנות קיימים הסדרים קריטיים נוספים שחיוניים לתפקודה של מדינת ישראל וביטחונם של אזרחי ישראל. כל אורחות החיים ביהודה ושומרון נשענים על החקיקה הזאת.

"מדובר בתקנות שהמשך תוקפן קריטי לשמירת הסדר הציבורי היום-יומי באיו"ש. בלעדיהן יהפוך האזור לג'ונגל, ולעיר מקלט לעבריינים. אזרחים ישראלים החיים באיו"ש יאבדו את זכויותיהם הבסיסיות ביותר, ויחיו בתוהו ובוהו.

ביטחונם של אזרחי ישראל באיו"ש ואזרחי ישראל בכלל – מחייב את העברת החוק. המשמעות של אי העברת החוק היא גם פגיעה ביכולת לקיים חקירות ביטחוניות. אחריותו של כל נבחר ציבור תיבחן בעת הזאת, ללא כל קשר לשיוכו הפוליטי ולתפיסת עולמו הפוליטית. אינני חושב שיש איזה שהוא ציבור שמעוניין באנרכיה באזור, ובריסוק הזיקה הישראלית לאיו"ש, ולשם את חותרים לצערי.

"יש רגעים מכריעים בדמוקרטיות, הרגע הזה הוא מכריע משום שבו מוגדר האם כל דבר יכול להיות כלי משחק פוליטי, ברגע הזה מוכרע האם אנחנו מאמנים ששימור הזיקה המשפטית שלנו לאיו"ש הוא בליבת האינטרס הלאומי שלנו, האם אנחנו יכולים לקיים את שליטתנו באזור או שאנחנו רוצים להפוך את האזור הזה ותושביו לאנשים שהם למעשה ללא מעמד ולשטח שבו המעמד של ישראל מוגבל ומצומצם לאין שיעור מכפי שהוא כרגע. אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיעשה זאת מביבי ועד טיבי"

מוקדם יותר, בישיבת סיעת תקווה חדשה, אמר סער: "ח"כ מהקואליציה שאינו תומך בחוק – פועל אקטיבית לפירוקה. אופוזיציה בתוך הקואליציה אינה אפשרית בקואליציה של 60 חברים. ככה אי אפשר לנהל מדינה".

ח"כ יואב קיש אמר: "שואלים אותנו איך אתם מצביעים נגד תקנות יו"ש. התשובה היא מאוד פשוטה. זה חוק שיפיל את הממשלה הרעה והמסוכנת הזאת. ממשלה נסחטת. ממשלה שכל מה שהיא עושה – לוקחת את הכסף של אזרחי מדינת ישראל ומשלמת אותם למי שסוחט אותה הכי הרבה. ראינו רק לפני שבוע, זו היתה חברת הכנסת זועבי. לפני זה, זה היה מנסור עבאס, אחמד טיבי. אני גאה להצביע נגד החוק, להפיל את הממשלה הקשה והרעה הזאת למדינת ישראל ועם ישראל".

ח"כ מיכל שיר סגמן: "הכול אתם תעשו בשביל פולחן האישיות של בנימין נתניהו, עגל הזהב מקיסריה. השלטון הביביסטי שאתם מאיימים להחזיר עלינו תוקף את כל מוסדות המדינה, וכעת גם את תושביה. אתם תחריבו והמתיישבים בשביל האינטרסים האישיים של בן אדם אחד. תסתכלו למתיישבים בעיניים כשההתנחלויות תהפוכנה לערי מקלט של עבריינים. תגידו את זה לאלו שלא יוכלו להצביע, ליהנות מקצבאות, וזה עוד לפני המסר הערכי למתיישבים".

ח"כ שמחה רוטמן: "כשמנסים לעשות סיבוב על חשבון מתיישבי יהודה ושומרון, להיצמד לכיסא ולצעוק כמה הם מצילי ההתיישבות, הם אומרים לנו: תתמכו. למה שאנחנו נתמוך? כי אתם לא יכולים להעביר בקואליציה שלכם חקיקה ממשלתית? הרי עמד פה שר המשפטים והסביר שזה בסך הכול סטטוס-קוו. אתם לא יכולים להעביר סטטוס-קוו? הוא הסביר לנו איזה כאוס יהיה. אתם לא יכולים למנוע כאוס? מה עושה פוליטיקאי ישר שמגיע למסקנה שממשלה שבה הוא חבר לא מסוגלת למנוע כאוס, והוא צריך להתחנן לאופוזיציה?"

ח"כ איימן עודה: "אני אומר לכם שהסוגיה הפלסטינית היא זו שבעיקר מונעת יציבות בתוך מדינת ישראל, אם זה בדמוקרטיה, אם זה בחוסר הצדק החברתי, אם זה הפגיעה הישירה, כמו שאנחנו רואים עכשיו, גם ביום הזה. תמיד חשבתי לעצמי שבפני מדינת ישראל יש שתי אופציות, אפשרויות. אחת, להיות מדינה קולוניאליסטית, ואחת, להיות מדינה טבעית. תקנות שעת חירום משנת 48' עד עכשיו זה כיוון קולוניאליסטי ולא טבעי".

ח"כ משה טור פז: "היום הבאתי קערה מלאה בדובדבנים מהעץ שלי. אני עולה לדבר לא רק כחבר הקואליציה שרוצה באישור חוק, אלא כתושב יהודה ושומרון, שהתקנות הללו משפיעות עלינו ישירות. התקנות האלו אינן תאוריה, הן החיים עצמם. הדובדבנים האלו לא יגדלו אם לא ייערכו התקנות הללו".



0 תגובות